روشنایی و زیبایی با شمع موم زنبور عسل


 

جایگزین کردن موم زنبور عسل به جای شمع های پارافینی کار چندان سختی نیست. خوشبختانه در سال های اخیر شرکت های زیادی اقدام به تولید انواع موم زنبور عسل به صورت شمع کرده اند.ساخت شمع از گذشته مورد توجه بوده است. در گذشته شمع نقش مهمتری در زندگی افراد ایفا می کرده و به عنوان یک کالای مهم در زندگی افراد حضور داشته است. روشنایی معابر و خانه ها از جمله کاربردهای شمع بوده و در صورت نبود شمع، مشکلات زیادی برای جامعه و امنیت آن ایجاد می شده است.

اگرچه در گذشته سبک زندگی افراد به گونه ای بوده که اندکی پس از غروب آفتاب برای خوابیدن آماده می شدند؛ اما همان چند ساعت بعد از غروب آفتاب به ویژه در فصل زمستان نیاز به روشنایی وجود داشته است. علاوه بر این، روشن کردن برخی معابر و همچنین ایجاد روشنایی مکان های عمومی مثل گرمابه ها، قصرها و... نیاز به مواد روشن کننده ای داشته است.

موم؛ یک شمع پرکاربرد
به جرات می توان گفت که یکی از شاخص ترین کاربردهای موم زنبور عسل در گذشته، استفاده از آن به عنوان ماده ای برای روشنایی بوده است. در واقع از موم زنبور عسل انواع شمع درست شده و از آن به عنوان روشنایی بخش مکان های مختلف استفاده می شد.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که مردم آن زمان دقیقا نمی دانستند که علاوه بر روشنایی، چه خواص فوق العاده دیگری از سوختن موم زنبور عسل به آنها داده می شود. درست است که سوختن موم زنبور عسل به عنوان یک شمع، روشنی بخش معابر و قسمت های مختلف یک خانه است؛ اما خواص فوق العاده که برای انسان به ارمغان می آورد، خود از مهم ترین عواملی است که ما را برای استفاده از آن در دنیای نوین امروزی نیز ترغیب می کند.

در دنیای امروز، شمع بیشتر جایگاه تزیینی دارد. در بسیاری از موارد به عنوان سمبلی از آرامش شناخته می شود. شاید به همین علت باشد که در شام های عاشقانه در کافی شاپ های خاص به جای روشنایی های مختلف، از شمع استفاده می شود. نور شمع زیبایی بخش مکان ها و آرامش بخش روح انسان است و تفاوت زیادی با روشنایی دارد که توسط الکتریسته ایجاد می شود.

علاقه زیاد مردم به شمع باعث شد تا برخی مواد شیمیایی به ویژه از مواد نفتی برای تولید شمع استفاده شود. اگرچه این موضوع کمک بسیار بزرگی برای تامین نیاز بازار برای شمع بوده است؛ اما این شمع ها هیچ گاه نمی توانند جایگاه موم زنبور عسل را بگیرند.

خوشبختانه با توجه به نیاز افراد به شمع برای کاربردهای مختلف، در سال های اخیر شرکت های معتبر در سراسر دنیا اقدام به تولید شمع با موم زنبور عسل به شکل های نوین کرده اند. درست است که استفاده از موم زنبور عسل به عنوان ماده سوختنی به سال های قبل باز می گردد؛ اما در حال حاضر شکل و شمایل زیبا و طرح های مختلفی از زنبور عسل به شکل شمع در آمده تا با زندگی نوین امروزی قابل ترکیب باشد.

در این مطلب تلاش شده تا به برخی از خواص استفاده از شمع موم زنبور عسل اشاره شود. امیدواریم تا افرادی که در صنعت شمع سازی هستند با مطالعه این مطلب علاقه بیشتری برای استفاده از موم زنبور عسل در شمع سازی و حذف پارافین و دیگر مواد نفتی از این صنعت پیدا کنند. البته ناگفته نماند که شما نیز می توانید در منزل با استفاده از راهکارهایی که در آینده در این مجله به آن اشاره خواهیم کرد، به ساخت شمع با موم عسل به صورت خانگی بپردازید

خواص شمع موم زنبور عسل
خواص مختلفی برای شمع موم زنبور عسل بیان می شود که هر کدام از آنها می تواند دلیلی برای جایگزینی به جای شمع های پارافینی کافی باشد. با این حال به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهد شد.اولین و مهم ترین پارامتری که باعث شده موم زنبور عسل طرفداران زیادی را در بین عاشقان شمع پیدا کند، نقطه ذوب موم نسبت به شمع های پارافینی دیگری که از مواد نفتی تولید می شوند. نقطه ذوب موم بالاتر است؛ در نتیجه احتمال چکه کردن از شمع موم زنبور عسل بسیار کمتر از شمع های پارافینی است و دیرتر تمام می شود.

اگر طراحی فیتیله شمع نسبت به قطر آن به درستی انجام شده باشد، بهترین حالت سوختن شمع در شمع هایی ایجاد می شود که با موم زنبور عسل درست شده اند. شاید به همین علت باشد که در کلیسای کاتولیک هنوز هم از شمع هایی با موم استفاده می شود. علت نیز این است که هم دوام بسیار بالاتری داشته و هم زیباتر می سوزند و در نتیجه می توانند مراسم مذهبی مسیحیان را خاص تر کنند.

علت دیگری که برای استفاده از شمع موم زنبور عسل وجود دارد، خواص درمانی آن است. سوختن موم به صورت شمع، دودی در هوا منتشر می کند که خواص درمانی زیادی دارد و از قرن ها پیش از میلاد حضرت مسیح، به این خواص اشاره شده است.

بسیاری از خواص موم که به صورت خوراکی به انسان می رسد، به صورت سوختنی نیز از طریق استشمام بو، وارد بدن انسان می شود. برای مثال بسیاری از اطبا طب سنتی معتقدند که بیماران مبتلا به رماتیسم با روشن کردن شمع موم زنبور عسل، می توانند به کاهش دردهای روماتیسمی خود کمک کنند. اگر چه تاثیر آن هنوز به اثبات نرسیده؛ اما احتمال اثرگذاری آن بعید نیست.

علاوه بر این، با توجه به اثر گذاری فوق العاده زیاد موم زنبور عسل بر روی پوست، روشن کردن شمع موم زنبور عسل می توانند نقش مهمی برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات پوستی داشته باشد. مرطوب کردن پوست و تقویت و نگهداری از پوست از جمله خواصی است که شمع موم زنبور عسل می تواند به مرور ایجاد کند.در نتیجه شما می توانید با استفاده از شمع مومی، علاوه بر حذف مضراتی که سوختن پارافین برای بدن دارد، از خواص مختلف این ماده طبیعی استفاده کنید. اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید، این موضوع را جدی بگیرید.
 

جایگزین کردن موم زنبور عسل به جای شمع های پارافینی کار چندان سختی نیست. خوشبختانه در سال های اخیر شرکت های زیادی اقدام به تولید انواع موم زنبور عسل به صورت شمع کرده اند. شمع هایی که نه تنها برای سوختن بلکه به عنوان دکور نیز می توانند مورد استفاده قرار گرفته و در بهترین قسمت های خانه قرار گیرند. البته کافی است نیاز به روشن کردن شمع داشته باشید. روشن کردن آن ها علاوه بر اینکه زیبایی فوق العاده جذابی به خانه شما می دهد، می تواند به بهبود هوا و فضای خانه کمک کرده و به درمان برخی از بیماری های شما نیز کمک نماید. حتی اگر به خواص درمانی موم زنبور عسل هم توجه نکنید، همین که شما می توانید از شمعی استفاده کنید که همانند شمع های پارافینی مضرات مختلفی را برای انسان به همراه ندارد، در واقع نوعی بهره بردن از این ماده مفید طبیعی است.

 

-